Püspöki pásztorlevelek
- 2010. január 1. Viliam Judák nyitrai megyéspüspök újévi pásztorlevele
Kedved Testvérek!
Szűz Mária, Isten Anyja oltalma alatt megértük a 2010-dik újév első
napját. Ez az újév más-más helyzetben talált bennünket. Vannak, akik
boldogok, elégedettek, mások viszont gondokkal, bajokkal küszködnek,
vagy már remélni sem tudnak. Tizenkét hosszú hónap van mögöttünk.
Tudjuk, milyenek voltak. Ezek már nem fognak változni. Mögöttünk
vannak, mint a tegnapi nap.
Most egy új időszak küszöbén állunk. Az újév, mint minden új nap, nagy
ajándék számunkra és új lehetőség. Sok függ attól, hogy hogyan
fogadjuk. Elődeink az időszámítást úgy jelölték, hogy „ANNO DOMINI" -
„AZ ÚR ÉVÉBEN". Vajon mit akartak ezzel kifejezni? Mivé te¬szi az évet
ez a keresztény kifejezés, amelyet régi, középkori épületeken, vagy
akár nagyapáink családi házain is megtalálunk?
Mindenek előtt azt kell tudatosítanunk, hogy minden esztendő „az Úr
éve". Nincs tehát „magán" idő, nem választhatjuk meg „saját" életünk
idejét a nulla ponttól számítva. Az idő olyan, mint a szántóföld,
szorgalmasan meg kell művelni. Az Úr egy-egy éve olyan időszak, - Isten
adta új lehetőség - amelyben növekednünk és erednünk kell.
Aki ezt az új évet is az Úr évének
tartja, az tudja, hogy az ember az
Isten munkatársa. Ke¬resi azt, ami az embert boldoggá
és elégedetté
teszi, és elhagyja azt, ami őt rabbá, függővé
teheti. Kiszélesíti
látókörét, hogy meglássa és
megértse mások világát is. Lemond az
erőszakról, szeretetet ad és elfogad. Építi
a színvonalas emberi
kapcsolatokat. Saját környezetében
gyógyít, gondoz, felszámolja az
igazságtalanságot, - egyszóval: nap mint nap
megéli azt, ami Jézus
szerint jelzi, hogy elérkezett az Isten országa.
Mivel ez az év a Papok éve, nézzük meg Vianney Szent János példáját.
Miközben mint buz-gó lelkipásztor fáradhatatlanul gyóntatott, árvaházat
épített leányoknak és intézetet, ahol fiúk tanulhattak, nagyon hamar
felismerte annak jeleit, hogy az akkori Franciaország
„keresztény-telenítésnek" volt kitéve. Ennek jelei ma nálunk is
észlelhetők.
Az első jel az volt, hogy az emberek vasárnap is dolgoztak, és
rászoktak a csúnya, erkölcs-telen beszédre, a káromkodásra. Ez
gyakorlatilag az Isten tagadásának a jele - ma is.
Az arszi plébános tudta, hogy falujának lakói vasárnap is dolgoznak.
Mégpedig azért, mert a saját hasznukat keresték. Párizsban a
liberálisok megpróbálták eltörölni az ünnepeket és a vasárnapokat. A
hét helyett bevezették a dekádot, a tíz napból álló időegységet. A
tizedik nap lett a pihenőnap, hogy emberek elfelejtsék a vasárnapot, az
Úr napját és a szentek ünnepeit.
Vianney János addig nem nyugodott, míg a plébánia krónikájába azt nem
írhatta, hogy ünnepnapon „ritkán" dolgoznak az emberek. És az átutazó
idegenek csodálkozását, hogy három kocsis közül, akikkel elszaladtak a
lovak és szekerük felborult, egyik sem káromkodott, még csak nem is
méltatlankodott.
Lássuk, milyen erkölcstelen a mai beszéd. Hogyan
eldurvult a nyelv még a lányok és az asszonyok
beszéde is!
Vianney János harcot vívott a vendéglőkkel is, melyeket „ördögieknek"
nevezett, vagy „iskolának, ahol a pokol tanít, ahol eladják a lelket,
ahol szétesnek a családok, ahol tönkremegy az egészség, ahol veszekedés
van és gyilkosság".
Mielőtt ezt megmosolyognánk, megemlítjük, hogy Ars
falunak 270 lakosa
volt, 40 háza és négy kocsmája. Ebből kettő
közvetlen a templom mellett
volt. Ezek helyettesítették vasárnap a templomot.
Köznap pedig, hosszú
estéken és éjszakákon a családi
otthont. Egyetlen kábítószert árultak
ott: a bort. Ott költötték el az emberek a
családnak megkeresett pénzt.
A részegeskedés ellentéteket és
viszályokat szült. A plébános
prédikációi és erélyes
fellépései azt eredményezték, hogy a
templom
melletti két kocsmát kénytelenek voltak
bezárni, majd nemsokára bezárt
a másik kettő is. Ezután hét alkalommal
megpróbáltak vendéglőt nyitni a
faluban, de mind a hétszer meghiúsult.
Vajon a mai időkben, a munkanélküliség idején, hány kocsma „virágzik"
falvainkban?! Sokszor a családfenntartók otthagyják az utolsó garast,
ami a családnak járna. Nem beszélve arról, hogy az alkohol mai is
békétlenséget szül. Ma már nem a bor az egyetlen kábítószer.
Hazárdjátékok és kábítószerek egész sora leselkedik a vendégre.
Ars plébánosa megfigyelte azt is, hogy a féktelen mulatozás is veszélyt
jelent. A táncról azt mondta, hogy „az ördög a tánccal úgy bekeríti az
embert, mint a kőfal a kertet. Aki oda bemegy, az őrangyalát az ajtón
kívül hagyja". Abban az időben a falusi táncok és a más falukba is járó
táncolók alkalmat adtak az erkölcs lazulására. De idővel ez a fajta
erkölcsteleség is eltűnt Vianney János falujából. Annyira tisztelték és
szerették azt a szent embert, aki imádkozott és vezekelt értük.
Bármennyire is modernnek tartjuk magunkat, be kell ismernünk, hogy a
mai diszkók, vagy úgynevezett dalfesztiválok is alkalmat adnak
drogterjesztésre és a fiatalok megrontására. Mert ezek nem a keresztény
erényekhez vezetnek.
Bizonyára megfigyelték, hogy a „kereszténytelenítés" mai formái nagyon
hasonlítanak azokhoz a módszerekhez, amelyek Vianney Szent János
idejében voltak a forradalom utáni Franciaországban. Ars-ban is, abban
az elhagyatott, elfelejtett egyházközségben.
Kedves Testvérek! Ma az egész művelt világ a Gergely-naptár szerint
számítja az időt -„Krisztus után". Ezzel akarva - nem akarva elfogadja
azt a tényt, hogy Krisztus születése fordulatot hozott az
időszámításba. Ezt a világ csak akkor fogja valóban elhinni, ha mi,
keresz-tények, éltünkkel fogjuk bizonyítani, hogy Jézusban valóban új
idő vette kezdetét.
Jókívánságunk és
kérésünk az legyen, hogy az új évet,
mint új alkalmat,
felelősségteljes életre használjuk. Az új
év tiszta lapot ad a
kezünkben. írjuk tele naponta pozitív
értékekkel. Jézus Krisztus, aki
Szűz Máriától szegénységben
született, mindenben hasonló lett hozzánk,
a bűnt kivéve, aki örömhírt hirdetett, aki
kereszthalálával és
feltámadásával új életet
kínál nekünk, - ma is itt van velünk.
Éljünk Szűz Mária, Isten Anyjának oltalma
alatt. Minden jó szándékunkat és
jókívánságunkat áldja meg „az
idők Ura"!
Ebben a lelkületben kívánunk és
kérünk számotokra Istentől megáldott napokat
2010-ben.
Mons. Marián Chovanec segédpüspök, általános helynök
Mons. Viliam Judák nyitrai megyéspüspök
|