Komáromi
Keresztény-zsidó Konferencia: A rasszizmus
és antiszemitizmus
elleni küzdelemről
2009. 11.
11.
Boldog
Salkaházi Sára kassai
születésű szociális nővér
emlékére emlékkonferenciát
szervezett a Pázmaneum
Társulás, a Jópásztor
Alapítvány és a Nemzetközi
Keresztény-Zsidó Tanács (ICCJ)
november 9-én a
felvidéki Komáromban a keresztény -
zsidó párbeszéd jegyében.
A rendezvény
a XVIII. Harmonia Sacra Danubiana Egyházzenei
és egyházművészeti
fesztiválhoz kapcsolódott.
A Selye
János Egyetem Konferenciaközpontjában
megtartott
nemzetközi konferencián a megjelenteket
Stubendek László, a Harmonia Sacra
Danubiana Egyházzenei és
egyházművészeti fesztivál
főszervezője, Komárom város
önkormányzati képviselője
üdvözölte , majd bemutatta
a konferencia
előadóit.
Elsőként
ThDr. Karaffa János, a Sapientia Hittudományi
Főiskola Szentírástudományi
Tanszékének adjunktusa,
a Pázmaneum Társulás
elnöke kezdte meg az előadássorozatot.
Előadásának címe:
„Salkaházi Sára,
embermentő az embertelenségben” volt. Az
előadó először bemutatta a Sára
testvér
életrajzát, majd felvázolta a
felvidéki magyar születésű
apáca szociális
tevékenységét és
munkásságának legfontosabb
állomásait. Kiemelte, hogy Boldog
Salkaházi Sára szóban és
tettben is sokat tett a szegényekért, amelyeket
gazdag
életpéldája is
alátámaszt. Újságcikkeiben
katolikus programot hirdetett meg és
az akkori Csehszlovákia területén
számos előadást tartott magyar nyelven. Az
előadó leszögezte, hogy az
üldöztetés ma is jelen van a
világban - csak más
formában. Végezetül további
vértanúkról is szólt, akik
a világháború idején
sokat tettek más vallású
honfitársaik
megsegítéséért.
Élen járt a zsidók
mentésében gróf Esterházy
János, akit mindkét diktatúra
üldözött és
végül a
mirovi várbörtönben fogolyként
kellett meghalnia. Szó volt Slachta Margitról
is, akinek érdemei közé
sorolják, hogy a Tiso-féle fasiszta
bábállam idején a
szlovák püspökök a Szentatya
utasítására emelték fel
szavukat a zsidóüldözés
és
a deportálása ellen. Mindez Slachta Margitnak
köszönhető, aki egy pápai
audiencia során számolt be a
Szentatyának a szlovákiai helyzetről.
A
második előadó Mag.
Markus Himmelbauer, a Nemzetközi
Keresztény-Zsidó Tanács (ICCJ)
ausztriai koordinátora volt, aki az ún. Berlini
tézisekről szólt. A Nemzetközi
Keresztény-Zsidó Tanács
nemzetközi konferenciáján és
éves nagygyűlésén 2009
novemberében a jelenlevők ún. tizenkét
pontban foglalták össze a keresztény
közösségek és a
zsidó közösségek közti
párbeszéd alapjait.
A világ keresztény
közösségei mellett a
zsidókhoz is szólnak a Berlini
tézisek. Az irat emléket
állít a seelisbergi
találkozónak, amely a Nemzetközi
Keresztény-Zsidó Tanács
megalakulásának
évfordulóját is jelöli.
Felhívja a figyelmet a seelisbergi tíz pont
megújításának
szükségességére,
összhangban azokkal a fejleményekkel, amelyek az
1947-es történelmi jelentőségű
dokumentum megszületése óta eltelt
időszak
vallások közti
párbeszédében bekövetkezett
előrehaladást jelzik. Az új
felhívás
tizenkét pontban foglalja össze a
célkitűzéseket, keresztényeket
és zsidókat
egyaránt megszólítva, szorgalmazva a
keresztény és zsidó
közösségek
együttműködését. A dokumentum
részletesen kifejti az egyes
közösségek számára
előírt feladatokat, majd egy rövid
áttekintést ad a
keresztény-zsidó kapcsolat
alakulásáról, amely a jelen
kezdeményezést
ösztönözte, valamint annak
értelmezési
keretét adta.
A
két előadást követő vita és a
szünet után került sor ThDr.
Fodor György PhD., a Pázmány
Péter Katolikus Egyetem rektora és
Hittudományi Karának biblikus professzora:
Erőszak és háború, vallási
tolerancia és türelmetlenség az
Ószövetségben című
előadására. A felvidéki
katolikus lelkiatyák és
hallgatóság előtt már jól
ismert Fodor professzor neve,
hiszen számos konferencián adott már
elő és mindig nagy örömmel
érkezik
felvidéki testvérei közé.
Előadása
első részében a szakrális
királyságról és
a „kerem” fogalmáról
szólt, megmagyarázva azt
a hallgatóságnak,
valamint kiemelve azt a nézetét, hogy az
izraeliták nem minden esetben
voltak olyan erőszakosak, ahogy az az
Ószövetségben
megtalálható, hiszen
a különböző szomszédos
népek történetéből
átvett elemek sokszor
megjelennek a Biblia történeteiben. Azt is
leszögezte a professzor,
hogy Isten sohasem kívánta
a vérengzést, az
emberáldozatot! A harcias
királyeszméről szólt
a továbbiakban, amely azt
várakozást fejezte ki, hogy
a pogány népeket is uralma alá hajtja
majd Izrael, mint ékköve. Ugyanakkor
figyelmeztette a hallgatóságot arra is,
hogy ugyanannyi megbékélésre
irányuló szöveg is
található a Bibliában, mint
harcias jellegű.
A harcos királyeszmét hamarosan
felváltja a Messiás király
képe, aki
kiterjeszti majd Izrael nagyságát, de nem
erőszakkal. Megjelenik egy
erőszakmentes király képe, amely
a keresztények számára
Jézus Krisztusban
teljesedett be.
A konferencia
utolsó előadója Mgr. Farkas Zsolt
doktorandusz, a Jópásztor
Alapítvány elnöke volt, aki „A
faji és
nemzeti alapon szerveződő szélsőséges mozgalmak
térnyerése korunkban” címmel
tartott előadást az addigra már
középiskolásokkal és
egyetemistákkal is
kiegészülő hallgatóságnak.
Az
előadó –aki a szélsőséges
mozgalmak képviselőivel való
személyes tapasztalataira is épített a
téma feldolgozásában- először
megmagyarázta a nacionalizmus szó
jelentését és annak
más-más történelmi
korokban való megnyilvánulásaira
utalt. A XX. században a nacionalizmus
problémáját a nácizmus nagy
mértékben befolyásolta, az
egészséges
nemzetszeretet fogalmát új töltettel
látva el, amelyet azóta sokan negatív
színben tüntetnek fel és
bélyegeznek meg vele másokat is. Az
Egyház több
megnyilatkozásban is elítélte a
nácizmust és a kommunizmust, amelyeknek
ideológiái pusztító
hatást gyakoroltak a nemzetekre. A
hallgatóság végül
diavetítőn
keresztül megismerkedhetett
különböző szélsőséges
mozgalmak által használt
jelekkel és azok rasszista és antiszemita
üzenetet sugárzó, erőszakra
buzdító
tartalmával, amelyeket sokszor a
hatóságok sem ismernek fel időben. A
törvények
szigorításával nem érhető
el igazi eredmény a szélsőséges
eszmék
visszaszorításának terén
– hangsúlyozta az előadó.
Ezért is szükséges a család
nevelő szerepének kiemelése mellett a fiatalok
iskolában is történő
felvilágosítása, az egyes fogalmaknak
és azok tartalmának világos
megismertetése.
A
konferencia a Szent András templomban bemutatott
szentmisével folytatódott, ahol Elek
László helybéli
esperes-plébános mutatott
be szentmisét a konferencián résztvevő
felvidéki és magyarországi
oltártestvéreivel együtt.
Végezetül
a konferencia zárásaként a katolikus
lelkiatyák és
a hallgatóság ellátogatott a
Menház épületében
található zsinagógába is,
ahol
Paszternák Antal, a komáromi zsidó
hitközség vezetője
köszöntötte az
egybegyűlteket és mutatta be a
zsinagógát és a múzeumot.
A
konferencia valóban nemzetközi és
ökumenikus jelleget
öltött, hiszen ausztriai, magyarországi
előadók és résztvevők is jelen voltak,
valamint a református egyház tagjai is
képviseltették magukat a katolikus és
zsidó hallgatók mellett. A szervezők
szándéka szerint a rendezvény
hozzájárult
egymás értékeinek
kölcsönös
megismeréséhez és
elfogadásához, s alapul
szolgálhat a szeretet és igazság
törvényére
építendő, emberibb világért
való
küzdelemhez a szélsőséges,
gyűlöletkeltő eszmékkel szemben.
Pázmaneum, Karaffa Attila
|